-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51641 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چگونه ميتوان جامعه متحرك و پويا را با قوانين ثابت و لايتغير الهي اداره كرد؟
در بررسيهاي مربوط به خاتميت، ثابت شده است كه در اسلام دو نوع قانون وجود دارد.
1- قانون ثابت و به اصطلاح ابدي كه به هيچ وجه دگرگوني در آنها راه ندارد.
2- اصول و مقررات متغير و متحول كه با تغيير شرائط و مقتضيات، تغيير و تبديل پيدا ميكند.
اكنون كه آيات قرآن بروشني توحيد تشريعي را ثابت ميكنند، تكليف سلطه تشريعي درباره اين بخش از مقررات چيست؟
در اين بخش از مقررات كه شكل و لباس آنها به مرور زمان و دگرگوني اوضاع، عوض ميگردد، يك رشته اصول ثابتي وجود دارد كه هيچ گاه نميتوان از آنها تخلف نمود. دگرگوني، پيوسته در شكل و لباس قانون است نه در خود آن.
مثلاً مناسبات حكومت اسلامي با اجانب ميتواند به شكلهاي مختلفي باشد. گاهي شرائط ايجاب ميكند كه حكومت وقت از در دوستي وارد شود و مناسبات دوستانه برقرار كند و روابط سياسي و فرهنگي و تجاري خود را توسعه دهد. و گاهي شرائط ايجاب ميكند كه روابط خود را قطع كند و يا لااقل روابط بازرگاني و فرهنگي را تا مدتي تحريم و يا محدود سازد. ولي اين دگرگوني در شكل اجراي قانون و نحوه پياده كردن آن است نه اصل آن، و گرنه اصل قانون، هيچگاه تغيير و تبديل پيدا نميكند. بر حاكم اسلامي لازم است كه همواره مصالح اسلامي و برتري مسلمانان را حفظ و صيانت كند و اجازه ندهد كه كشور اسلامي تحت سيطره كافران و استعمارگران درآيد، كه در قرآن ميفرمايد:
«وَ لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافرينَ عَلَي الْمُؤْمنينَ سَبيلاُ» نساء/141
چيزي كه هست، حفنظ كيان اسلام گاهي در زمينه قطع روابط است، و گاهي در زمينه برقراري رو ابط
همچنين در مسئلة تقويت بنية دفاعي اسلامي، يك اصل كلي داريم كه قرآن آن را بيان كرده است:
«وَ اَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطَعْتُمْ مِن قُوَّهٍ» انفال/60
[براي دفاع از خود، تا آنجا كه ميتوانيد قوه و نيرو تهيه كنيد].
اين قانون كه بيانگر لزوم برتري ارتش اسلام بر ديگر ارتشهاي جهان است، هيچگاه دگرگون نميگردد. تنها نحوه پياده كردن آن در ادوار مختلف تغييرپذير است. در گذشته نيرومندي ارتش اسلام، از طريق تحصيل تيروكمان و شمشير و سنان بود. اكنون اين قانون به صورت ديگر پياده ميشود و بايد ارتش اسلام با آخرين سلاحهاي مدرن در نيروهاي زميني و هوائي و دريائي مجهز گردد.
نتيجه اينكه، هيچگاه تشريع الهي در دست بندگان خدا نيست. حتي در اين بخش از مقررات ، اساس قانون و روح آن بيان شده و شكل و لباس آن در اختيار حاكم اسلامي است.

: آية الله جعفر سبحاني
پرسشها و پاسخها

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.